Optymalizacja strony tak naprawdę zaczyna się już na etapie tworzenia jej menu, choć wielu webmasterów nie do końca zdaje sobie z tego sprawę. A przecież kategorie z menu mogą być frazami, które umożliwią właściwe pozycjonowanie. Ciągle jeszcze jest to element niedoceniany w momencie projektowania witryny. Nie zawsze projektujący rozumieją, że optymalizacja strony dokonuje się już w tym momencie. Ale odpowiednio skonstruowane menu, w którym zawarte zostaną kluczowe frazy bardzo pomaga w tym, by pozycjonowanie przeprowadzić skutecznie. Oczywiście dużo zależy tu od konkurencji, ale zastosowanie kilku sprawdzonych sposobów pomoże nam znacznie lepiej wypozycjonować poszczególne słowa.
Jednym z takich sposobów jest linkowanie wewnętrzne, którym można wzmocnić efekt dobrze skonstruowanego menu. Linkowanie wewnętrzne jest po prostu stosowaniem odsyłaczy do treści znajdujących się na naszej stronie. Dobrze, jeśli umieszczamy na niej artykuły. W takim przypadku optymalizacja strony ma większe szanse powodzenia, ponieważ możemy kreatywnie skorzystać z całej jej zawartości i w poszczególnych tekstach umieszczać linki do innych części naszej witryny. Dlatego właśnie ważne jest, by w menu znajdowały się kluczowe frazy, do których będziemy odsyłać regularnie. W ten sposób zapytania o treści znajdujące się na naszej stronie będą przesyłane częściej, a więc jest szansa na lepsze jej pozycjonowanie.
Optymalizacja strony w ten sposób to specyficzny rodzaj Google bombingu przez linkowanie wewnętrzne. Klasycznym przykładem takiego działania jest Wikipedia, której świetne pozycjonowanie pod różne wyszukiwane frazy wynika właśnie z ogromnej liczby wewnętrznych odesłań. Użytkownicy, chcąc się dowiedzieć więcej na jakiś temat klikają często w liczne wewnętrzne linki znajdujące się w hasłach i w ten sposób dodatkowo przyczyniają się do wypozycjonowania Wikipedii pod poszczególne frazy.
Najlepszym sposobem na zastosowanie linków wewnętrznych jest po prostu wyróżnienie kluczowego słowa, do którego chcemy odesłać i oznaczenie go linkiem. To znacznie skuteczniejsza metoda na lepsze pozycjonowanie niż często stosowane dodawanie do treści artykułu słów typu „więcej” lub „zobacz tutaj”. Jeżeli już chcemy tych słów użyć, to lepiej napisać na przykład „więcej o optymalizacji strony dowiesz się tutaj” i podlinkować pod całe wyrażenie niż „optymalizacja strony – więcej TUTAJ”, gdzie linkowane jest tylko słowo „TUTAJ”. Tu znów warto przypomnieć sobie Wikipedię, w której linkowanie odbywa się bezpośrednio pod daną frazę.
Dobrym sposobem na skuteczne pozycjonowanie jest także umieszczanie w stopce opisu swojej strony z linkiem lub umieszczanie w artykułach na naszej stronie linków, które z wyglądu nie różnią się zupełnie od ich otoczenia i mogą być częściej klikane.